Referat af ordinær generalforsamling i Grundejerforeningen Trekantens Vejlag

Søndag den 26. februar 2006

Tilstede:

33 huse (stemmeberettiget) var repræsenteret ved mødets start i Prøvehallen, Valby Langgade 95.

Valg af dirigent:

Gert , NA 7 blev valgt som dirigent, der konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.

2. Valg af referent:

Ulla Höyberg, VL 169 blev valgt som referent.

Formandens beretning:

Beretning:

Bestyrelsen blev præsenteret (ansvarsområde).

Formand: Camilla Neuenschwander (hvidteordning)

Kasserer: Jan Spohr (kasserer)

Medlem: Per Nørgaard (lokalplan, hvidteordning)

Medlem: John Christiansen (lokalplan)

Medlem: Jette Gade (referater)

Suppleant: Jacob Kornerup (hvidteordning, veje og træer) – fraværende

Suppleant: Ulla Höyberg (veje og træer)

Henrik Kramer (udenfor bestyrelsen) (hjemmesiden www.denhvideby.dk)

· Bestyrelsen skal mindst holde 4 årlige møder, men vi holder væsentligt flere centreret omkring forår og sommer.

De 4 væsentligste opgaver er:

Lokalplanens overholdelse

Vedligeholdelse af veje og fortove

Sociale arrangementer

Hvidteordningen

Ad 1. Lokalplanen

Husene er siden 1996 omfattet af en lokalplan, der stiller krav til ydre udseende såsom farvevalg, materialer, dimensioner. Der er specielt krav til vinduer (fredningsvinduer i hanebåndsloftet), facader fortil (ombygninger) og skorstene (specielt i midten). Alle huse er omfattet undtagen VL 178 – 184.

Lokalplanen bygger på et udkast fra foreningen. Generalforsamlingen har pålagt bestyrelsen at håndhæve lokalplanen. Bestyrelsen kontakter ejeren og kommunen, når vi bliver opmærksomme på f.eks. nye vinduer, der ikke overholder lokalplanen. Derefter er det en sag mellem kommunen og ejeren; foreningen har ingen sanktionsmuligheder.

Det er positivt, at der stort set ikke har været egentlige "sager." Bestyrelsen har løbende undersøgt forskellige huse, f.eks. vinduer, fransk altan, hegn og har reageret på et par forhold, specielt vinduer.

Heldigvis får vi – dvs. John og Per – tit forespørgsler fra folk, inden et arbejde bliver sat i gang. Det er fint, dialog er bedst. Lokalplanen ligger på hjemmesiden. Desuden lavede vi for et par år siden en "pixibog."

Ad. 2. Vedligeholdelse af veje og fortove

Ved sidste generalforsamling lovede vi at gennemgå fliserne i 2005 med henblik på reparation og at fælde eventuelle udgåede træer. Hen over efteråret og vinteren blev tre firmaer kontaktet og de afgav tilbud. Ud over udskiftning af 13 fliser omfattede tilbuddene beskæring/styning af alle træer, nye træer og sætning af op til 12 kampesten på hjørnerne for at forhindre biler i at vende dér og køre de resterende kantsten helt ned.

Som man kan se er arbejdet med træerne gået i gang her i februar. Fliserne bliver ordnet så hurtigt som muligt. Kampstenes antal og placering har vi ikke taget stilling til endnu.

Desuden har vi besluttet at undersøge i kommunen, om man kan plante nogle træer på fortovene på Valby Langgade.

I 2005 brugte vi ingen penge på reparation af vejene. Men der er flere huller, der skal repareres; det skal vi have indhentet tilbud på. Med hensyn til at lægge helt ny asfalt på vejene har bestyrelsen drøftet, at en omfattende nyasfaltering af Søndre Allé måske med fordel kan ske, når/hvis Den grønne cykelrute etableres dér.

Vi lovede på generalforsamlingen 2005 at registrere knækkede fliser på Valby Langgade. Det er sket – der er ca. 90 stk.! Kommunen vil blive kontaktet.

De mange biler, der altid parkerer ud for de gule kantstensstriber ved VL 153, er et problem, når man kører fra Søndre Allé ud på VL. Igennem en periode har "parkeringssynderne" fået sedler på vinduesviskerne med orientering om forbuddet og en opfordring til at parkere et andet sted. Det hjalp i en periode. Bestyrelsen kontaktede sidst på året Parkering København, der reagerede hurtigt og lovede at intensivere patruljeringen de efterfølgende 14 dage. Desuden bad vi i november kommunen om at male de gule kantstensstriber foran VL 153 op, da de næsten ikke kan ses mere. Trods flere rykkere er det imidlertid ikke sket endnu, delvis på grund af sne.

Endelig blev vores vejbrønde renset i begyndelsen af 2005. Det sker hvert 2. år.

Ad 3. Sociale arrangementer

Til Skt. Hans/sommerfesten blev der som altid ydet en stor indsats både før, under og efter.

Forskønnelsespris gik i 2005 til NA 1 for husets nyrenoverede gamle vinduer. Desuden hædrende omtale af to stakitter VA, ét der har udnyttet de eksisterende stolper og et med nye stolper i træ.

Foreningen har holdt Store Fejedag siden 2000 og det er blevet en god tradition med lugning og socialt samvær.

Fastelavn blev en god dag for børn og voksne. Formanden takkede specielt John og Liselotte for deres indsats.

Ad. 4. Hvidteordningen

Som nævnt på sidste generalforsamling gennemgik vores arkitekt husene for 2005 – 2007, godt 20 huse. Desuden har han vurderet et par andre huse som lovet på generalforsamlingen; bestyrelsen vurderede derefter, at disse huse ikke skulle rykkes frem til 2005. Konsulenten vurderede den nødvendige behandling og anbefalede derefter, hvilke huse vi burde ordne først.

Vi har flere kriterier:

Konsulentens kriterier er rent faglige:

Hvilken stand er huset i?

Hvad koster den optimale behandling?

Hvor længe holder en genmaling/genkalkning, hvis huset ikke bliver nedrenset?

Sparer vi penge ved at rykke huset frem, fordi det er i rigtig dårlig stand og det vil være uforholdsmæssigt dyrere senere?

Hvor længe kan huset vente?

Bestyrelsens kriterier er også hensyn til ligebehandling, fællesskabet og økonomien:

Hvornår er huset sidst blevet ordnet?

Hvor stort er årets samlede hvidtebudget?

Vil grundejeren gøre det selv mod refusion fra foreningen?

Jo billigere de valgte huse er, desto flere kan blive ordnet på et år

Er der kontingentrestancer (i så fald bliver huset ikke ordnet)

Dobbelthuse ordnes om muligt samtidig for at få prisen lidt ned og for at få et ensartet udtryk (generalforsamlingens beslutning).

Vi havde besluttet, hvilke huse der skulle laves i 2005, men midt under projekteringen blev den ene af murerbrødrene syg. Prøvede at få en anden murer med dem, men det gik ikke.

Vi fik dog ordnet ét hus af: Søndre Allé 6, som selv har stået for malingen. Arbejdet blev efterfølgende godkendt af konsulenten. Pris: 15.000 kr. til grundejeren. "Fordelen" ved at få ordnet få huse, er mindre regninger. For hele 2005 – SA 6 og forberedelse af godt 20 huse – har konsulenten sendt en regning på kun 6.000 kr.

Vores konsulent holder måske op. Vi har efter anbefaling haft kontakt med et kvalificeret arkitektfirma, der imidlertid ikke umiddelbart var interesseret (det kunne ikke løbe rundt for den pris, vi hidtil har betalt).

Andre opgaver / opsamling fra sidste generalforsamling

Stilladset bliver jævnligt udlånt. Det kan reserveres hos formanden og hentes hos Mørch Hansen, SA 15. Tak til Mørch Hansen for opbevaringen.

Dog skal følgende regler overholdes:

1. Det kan kun reserveres hos formanden, ikke andre.

Det skal leveres tilbage til Mørch Hansen, med mindre andet aftales med formanden.

Det bedes afleveres i samme stand, som man har modtaget det – mindst! Dvs. som andet værktøj skal det gøres rent efter brug - tør f.eks. cementklatter af. Hvis noget går i stykker, så fortæl det, så det kan erstattes. Foreningen har lige købt et nyt dæk til 1.500 kr.

Foreningens ting til udlån:

Let stige, brøndrenser og partytelte, stillads og tagrygstige, tung stige. Kontakt John SA 29 eller Camilla SA 3 – se hjemmesiden.

Hvis nogen har forslag til indkøb af andre ting, så kontakt bestyrelsen.

Vi har overvejet nye ideer til arrangementer. Inspireret af Store Fejedag og haveprogrammer: Er der for eksempel interesse for "havevandring"/"åben have"? Frivillig tilmelding. Kom med en tilkendegivelse efter beretningen.

Forslag til andre arrangementer modtages gerne.

Husk at snerydning er en pligt for den enkelte grundejer, både på fortov og vej. Der skal ryddes sne og gruses begge steder snarest muligt efter snefald. Det vil i praksis sige mellem kl. 7 (søndage kl. 8) og 22. Kommunen sender hvert år en påmindelse til foreningen, den har vi nogle år hængt op i udhængsskabeme.

Bestyrelsen har uddelt sedler med opfordring til at luge fortovet, rense rendestenen og beskære beplantning ud på fortovet. Vedtægternes § 2: "Foreningens formål er …. 7. at sørge for, at beplantningen i haverne holdes inden for stakitterne, at grene og andet i 2½ meters højde ikke strækker sig ud over fortovet, 8. at medlemmerne renser fortov og kørebane for blade samt renser rendestenen grundigt. Det sammenrevne og opfejede affald skal af ejeren fjernes fra kørebane og fortov. Overholder et medlem ikke ovennævnte bestemmelser, men undlader at udføre det pålagte arbejde, kan foreningen lade dette udføre på medlemmets regning."

Kommentarer til beretningen:

Spm.: SA 12, SA har fået skrabet sne i år med traktor. Er dette pga. Cykelstiruten? Hvad betyder Cykelstiruten for SA borgerne?

Svar: Nabo grundejerforeningens Traktoren vender på det brede stykke af SA.

Cykkelrute ved vi ingen ting om.

Spm.: SA 25 rykker for udbedring af belægningen, fortove og veje.

Svar: Udføres når frosten er aftaget.

Spm.: VL 155 fortæller at R98 afhentning af affald ikke fungerer.

Svar: Bestyrelsen har ikke hørt om dette problem før, men følger op på sagen.

Spm.: VA 9 forespørger hvem han kan kontakt for at få afstribninger på VL forbedret.

Svar: Bestyrelsen har tager fat i Vej og Park.

der ligger affald i haven.

Bestyrelsen opfordre generelt beboerne til at tale med hinanden, før foreningen bliver inddraget.

Formandens beretning blev herefter godkendt.

4. Kassererens beretning og fremlæggelse af budgettet

a. Regnskabet:

Kassereren Jan Spohr gennemgik og kommenterede det udsendte regnskab.

b. Regnskabet blev herefter godkendt.

c. Budgettet:

Jan Spohr fremlagde og kommenterede budgettet for 2006.

Ingen.

6. Hvidteplanen:

Husene for 2005-2008 blev gennemgået i februar 2006 med konsulent Peer Ernsted.

Hvidteplanen er kun vejledende og ikke bindende.

2005: VA 9+11 VA 12 VA 13+15 VL 178+180

2006: SA 8+10 SA 9+11 VA 1+3 VA 4+6

2007: SA 2+ VL153 SA 16+ VA 2 SA 21+23

2008: SA 12+14 SA 13+15 VL 159+161

Vi udarbejder revideret Hvidteplan som kan ses på nettet senere.

Model med fremrykket gør det selv 1-3 år frem:

"Hvert år vurderes de huse, der ifølge den automatiske fremskrivning af hvidteplanen skal ordnes det pågældende år ( år 1) . Desuden vurderes husene for de 2 efterfølgende år )år 2 og 3). De værste huse ordnes så vidt muligt først. Hvis en grundejer fra år 2 eller 3 ønsker at komme først, selvom han f.eks. har et godt hus, skal han bede bestyrelsen om det senest den 1. januar i år 1. Grundejerens ønske om at blive rykket frem mod at gøre det selv er dog at af de mange kriterier, bestyrelsen skal lægge vægt på ved afgørelsen af, hvilket huse der skal ordnes. F.eks. Ønsker foreningen stadig, at dobbelt huse så vidt muligt laves samtidig.

Der var tilslutning til denne model fra forsamlingen.

Bestyrelsen blev opfordret til at gøre mere reklame for "gør det selv ordningen" f.eks. På hjemmesiden.

Bestyrelsen blev sidste år pålagt til næste generalforsamling at undersøge mulighederne for at optage et lån og få alle husene ordnet her og nu!:

Sydbank oplyste at de gerne ville give et lån, på 3 mio. uden sikkerhed. (5-6 %)

Banken kræver en generalforsamlings beslutning.

Formanden fremlagde fordele og ulemper ved forslaget.

Generalforsamlingen tilsluttede sig bestyrelsens forslag om ikke at optage lånet.

7. Valg af kasser

Jan Spohr (NA 13) genopstillede og blev genvalgt uden modkandidater.

8. Valg af 1 bestyrelsesmedlemmer

John Christiansen (SA 29) genopstillede og blev genvalgt uden modkandidater.

9. Valg af 2 bestyrelsessuppleanter

Jacob Kornerup (VL 153) og Ulla Höyberg (VL 169) genopstillede og blev genvalgt.

Jette Heitmann (VA 15) ønsker at opstille som suppleant.

Generalforsamlingen besluttede at Jette Heitmann indtræder som ekstern konsulent i bestyrelsen, på lige fod med suppleanterne.

10. Valg af 1 revisor og 1 revisorsuppleant

Ivar Pedersen (SA 12) genopstillede som revisor og Minna S. Jensen (SA 19) som revisorsuppleant. Begge blev genvalgt uden modkandidater.

Loppemarkede afholdes igen i år. Nærmere information kan findes på hjemmesiden.

SA 23 er utilfreds med opsættelse af hegn på inderside af hegn, på VL og SA.

Svar. Det er lovligt hvis det bare står inden på grunden.

Bestyrelsen undersøger ved kommunen.

SA 11, Nyanskaffelser indkøb af evt. fejemaskine til fjernelse af sne.

Generalforsamlingen ønsker at bestyrelsen undersøger.

Spm.: Er det lovligt at holde kaniner og høns?

Svar: Ja det er det.

Der var tilslutning for havevandring. Dette er en inspiration til at se andre haver og evt. at bytte stauder osv.

SA 11, Henstilling til at byggematerialer skal afdækkes og beskyttes mod ungemennesker der kaster disse mod vinduer og biler.

SA parkerede biler. Forslag til parkeringsbåse.

Svar. Veje er under lov om private veje. Alle har lov til at parkere på vores veje. Bestyrelsen undersøger nærmere.

Der anmodes om at referatet udsendes hurtigere.

Den 23. august 2006

Ulla Höyberg