Ordinær generalforsamling for Trekantens Vejlag,

søndag d. 29. februar 2004

35 huse var repræsenteret ved mødets start i fritidshjemmet Hjørnelodden ved Ålholm Skole, heraf 2 ved fuldmagt.

1. Valg af dirigent:
Lars Jespersen SA 4, blev foreslået af bestyrelsen og valgt. Han konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.

2. Valg af referent:
Niels Hyllested SA 5, blev foreslået af bestyrelsen og valgt.

3. Formandens beretning:
Camilla Neuenschwander SA 3 præsenterede bestyrelsens medlemmer og redegjorde for årets arbejde i bestyrelsen, hvor der har været afholdt 13 møder. Beretningen indeholdt følgende punkter:

Hvidteordning

Bestyrelsen udsendte forud for generalforsamlingen et bilag til punktet om hvidteordningen til alle grundejere. Hen over sommeren og efteråret 2003 har man fået hvidtet de lovede 7 huse. Det drejer sig om Valby Langgade 163 og 165 (dobbelthus), 167 og 169 (dobbelthus) og Vestre Allé 10, 14 og 17.

2 malede huse var blevet nedrenset, 2 kalkede huse kunne genkalkes umiddelbart, mens de resterende 3 kunne genkalkes med varierende grad af reparationer, hvilket især skyldes, at disse huse tidligere har været behandlet med et bindemiddel. De samlede udgifter til hvidtningen i 2003 udgjorde 735.000 kr. inkl. honorar til konsulent Peer Ensted.

Bestyrelsen er meget tilfreds med konsulenten, der opfattes som grundig, engageret og professionel. Formanden bad i denne forbindelse foreningens medlemmer være opmærksom på ikke at bruge for meget af konsulentens tid, når han besigtiger husene, idet hver time koster.

For det kommende år er det planen at behandle Søndre Alle 1, 3, 5 og 7 samt Valby Langgade 178 og 180. Der er en forventning om, at VL 178 skal males, mens de øvrige kan genkalkes.

Bestyrelsen havde desuden gjort sig overvejelser over, hvordan hvidteordningen kan hænge sammen fremover. Der henvises herom, dels til det forud for generalforsamlingen udsendte bilag, dels til nærværende referats pkt. 6.

Konsulenten havde tilbudt at koordinere bestilling af en lift, hvis nogen foretrækker det frem for stillads til arbejder udenfor hvidteordningen. En samlet bestilling for en række grundejere var billigere. Interesserede kunne kontakte konsulenten, der afregner direkte med grundejerne.

Restancer

Formanden udtrykte bestyrelsens tilfredshed med, at restancerne er blevet meget lavere. En enkelt grundejer havde i en periode – af princip – alene betalt, hvad der skønnedes at svare til "vejbidrag." Foreningen stævnede den pågældende i august 2002. I juli 2003 opgav grundejeren sagen, og der blev afsagt erkendelsesdom, hvorefter der skulle betales omtrent 9.000 kr. med renter plus sagsomkostninger (godt 2.000 kr.). Med dommen er det endnu en gang slået fast, at der for den enkelte grundejer er en pligt til at være medlem af vejlaget og herunder at betale det af generalforsamlingen fastsatte kontingent. Fra vejlagets synspunkt er advokatudgifterne store, men hvis der ikke var grebet ind var restancerne vokset med næsten 6.000 kr./årligt. Inddrivelse er nødvendig, men dybest set spild af tid og penge – både for medlemmet og for vejlaget.

Lokalplanen

Bestyrelsen udsendte i foråret en let læselig udgave af lokalplanen til alle grundejere. "Pixiudgaven" kan fås på hjemmesiden eller hos bestyrelsen.

Der blev opfordret til at spørge først, før ændringer af facader, især vinduer samt om- og tilbygninger. Eksempelvis skal vinduer i hanebåndsloftet være fredningsvinduer – IKKE Velux. Man skal endvidere være opmærksom på byggelinierne. Med hensyn til nedrivning af gavlskorsten vil der normalt kunne dispenseres, hvis naboens skorsten i den anden ende af huset allerede er fjernet. Der dispenseres derimod ikke vedrørende den fælles skorsten på midten af taget. Med hensyn til opsætning af antenner gælder, at det i princippet er forbudt, men der kan være særlige forhold, der betinger en dispensation – men også her skal der søges tilladelse først.

Vedligeholdelse af veje og fortove

Der har ikke været de store udgifter til vedligeholdelse af vejene, men inden for en overskuelig årrække må der forventes en stor udskrivning til gennemgribende reparation eller nyasfaltering. Der arbejdes videre med Valby Grundejerforening med henblik på en fælles indhentning af tilbud på vedligeholdelse af veje og fortove.

Træerne er blevet beskåret og enkelte nye træer plantet, hvor de var gået ud eller påkørt. Grundejerne på NA blev opfordret til at holde øje med træerne udfor egen grund med henblik på at knipse de nye vildskud af til foråret, idet det kan medvirke til at begrænse beskæringsarbejdet

Sociale arrangementer

Tak til alle, der har været med til igen at gøre Skt. Hansfesten til en stor succes. Forskønnelsespris og kagekonkurrencepris uddeltes.

Store Fejedag, der blev introduceret i 2000, synes at have bidt sig fast. Formanden fandt, at det var en god tradition med kombinationen af lugning og socialt samvær. Det var også ved at blive en både sjov og nyttig tradition i Trekanten. Her blev "Den Gyldne Rive" uddelt.

Siden sidste generalforsamling har det været Fastelavn to gange. Formanden takkede arrangørerne for deres store indsats.

Andre opgaver

Snerydning: Der var udsendt et tilbud fra et privat firma til grundejerne om snerydning af fortov. Jette fra bestyrelsen havde formidlet kontakten, men foreningen som sådan har i øvrigt ikke noget at gøre med arrangementet. Bestyrelsen havde ikke kendskab til omfanget af tilmeldinger.

Referater på hjemmesiden: Formanden mindede om bestyrelsens offentligt tilgængelige stikordsreferater, der bliver lagt på hjemmesiden.

Udhængsskabe: Der er nu opsat nye udhængsskabe, og en grundejer har været ude med penslen.

Hjemmesiden: Der var ros til netredaktøren, og en opfordring til at sende nye ideer og bidrag til hjemmesiden.

Stillads: Der havde været gjort forsøg på at skaffe et brugt stillads, men desværre uden held. Et nyt forventes at ville koste 45.000 kr. ifølge brochure.

GIS-kort: Formanden oplyste, at der på linket www.kk.dk  findes et oversigtskort, hvorpå man også kan se matrikelnumrene.

Udlån af foreningens stiger, telte mv.: Her henviste formanden til foreningens hjemmeside.

Ejerskifte: Til brug for nye ejere har foreningen en velkomstpakke med praktiske oplysninger.

Afslutningsvis kom formanden med et hjertesuk og en opfordring til foreningens medlemmer om at tænke mere positivt.

Kommentarer til beretningen:

Der var generel ros til bestyrelsen.

Vedrørende det manglende køb af stillads blev der spurgt til, om det gamle stadig kan bruges, men det blev frarådet fra flere sider, da det er meget besværligt og ikke ganske ufarligt at stille op. Et nyt stillads vil blive indkøbt hurtigst muligt.

Der udspandt sig nogen diskussion om placeringen af aviscontainerne ved Søndre Alles udmunding i Valby Langgade med bl.a. anmodning om at klippe den bagved stående hæk ind, så containerne kan rykkes væk fra flisearealet.

Formandens beretning blev herefter godkendt.

4. Kassererens beretning:
Jan Spohr NA 13 gennemgik og kommenterede det udsendte regnskab. Regnskabet kan ses på foreningens hjemmeside.

Kassereren bemærkede, at hvidteudgifterne i 2003 udgjorde ca. 95 % af samtlige udgifter i regnskabet. Desuden blev det oplyst, at restancerne, der i status pr. 31. december 2003 er opgjort til 31.410 kr. er nedbragt til 11.000 kr. og at der højst skyldes kontingent svarende til 2 kvartaler på de enkelte huse.

En grundejer bemærkede, at vedtægterne alene hjemler halvårlig opkrævning af kontingent. Hvis dette fremover giver anledning til problemer, vil bestyrelsen se på sagen.

Kassererens beretning blev herefter godkendt.

Kassereren fremlagde og kommenterede budgettet for 2004. Budgettet kan ses på foreningens hjemmeside. Der er i år afsat et større beløb til anskaffelser, herunder til køb af stillads. Der er endvidere afsat et beløb til uforudsete udgifter som foreslået på sidste års generalforsamling.

5. Indkomne forslag:

Der var ingen forslag.

6. Hvidteordningen:

Formanden gennemgik det til punktet udsendte bilag, der indeholdt følgende punkter: En status for arbejdet til udgangen af 2003, planer for 2004, en mere langsigtet diskussion af mulighederne i fremtiden, bemærkninger til den reviderede hvidteplan og endelig bestyrelsens vurdering. For nærmere detaljer henvises til det udsendte bilag og vejlagets hjemmeside.

Knud Erik Hansen VA 21 spurgte til prisforskellen mellem et malet hus til 15.000 kr. og et kalket til 71.000 kr. Svaret herpå var, at den aktuelle maler arbejder uden stillads, fordi det ikke kræves, når det er mester selv, der udfører arbejdet.

Knud Erik Hansen undrede sig over, at prisen for en kalkning fra 2002, hvor man vedtog hvidteplanen med en runde på 7½ år, til i dag er steget fra 35.000 kr. til det dobbelte. Det var hans opfattelse, at man som et minimum må indeksregulere kontingentet. Han spurgte, om det var muligt at finde andre håndværkere, om der evt. kunne tænkes at være flere, der ville gøre det selv, og om det var muligt at forhøje prisen til selvmalere.

Knud Erik Hansen fandt, at runden burde være så kort som muligt, og at man måtte tage udgangspunkt i bestyrelsens forslag 1 med nedrensning af maksimalt 5 malede huse pr. runde og indeksregulering af kontingentet.

Formanden oplyste, at der var indhentet tilbud fra 3-4 firmaer. En samlet vurdering havde dog ført til, at bestyrelsen havde valgt Lynggaard. Der var kommet nye tilbud i jan/feb. i år, som dog ikke havde været mere fordelagtige end Lynggaards.

Der var forslag fremme om, at hvidtningen kunne lånefinansieres, men bestyrelsen fandt ikke denne mulighed attraktiv, da pengene jo alligevel før eller siden skal betales af medlemmerne selv. Det blev nævnt, at der findes en fond til finansiering af vedligeholdelse af bevaringsværdige bygninger i København. Bestyrelsen har dog søgt uden held, sidst i 2002. Indre By har højere prioritet.

Ivar Pedersen SA12 var af den opfattelse, at "Gør det selv" er OK. Men resultatet skal godkendes.

Formanden oplyste, at det er lang tid siden nogen har "gjort det selv."

Knud Erik Hansen fandt, at "Gør det selv" arbejde skal udføres i en ordentlig kvalitet. Konsulenten skal involveres i en godkendelse af arbejdet, og hvis det bliver kasseret, er det folks eget problem.

Efter nogen yderligere diskussion og overvejelser af, om der forelå et egentligt forslag til generalforsamlingsbeslutning, blev der på foranledning af Knud Erik Hansen med udgangspunkt i bestyrelsens vurdering i slutningen af bilaget forslået følgende udtalelse fra generalforsamlingen:

Da en forhøjelse af kontingentet er helt urealistisk, og da kalkningen efter konsulentens vurdering godt kan holde i 10 – 12 år, vurderer vi, at vi fortsætter som hidtil med uændret, men fremover indeksreguleret kontingent i bevidstheden om, at en runde vil vare en del længere end 7½ år. Vi lægger os ikke fast på et bestemt antal år. Hvidteordningen fortsætter, men med følgende supplerende retningslinjer:

Der kalkes fortsat 5 malede huse i en runde, medmindre bygningstekniske forhold gør det nødvendigt at tage flere med. Kontingentet indeksreguleres hvert år med år 2002 som udgangspunkt. "Gør det selv" arbejde betales med halvdelen af prisen for genkalkning inkl. moms. Der modregnes for udgifter til honorar til konsulent.

Bestyrelsen pålægges at fremsætte forslag i overensstemmelse med ovenstående på næste ordinære generalforsamling.

7. Valg af kasserer:
Jan Spohr NA 13: Genvalgt uden modkandidater.

8. Valg af 1 bestyrelsesmedlem:

John Christiansen SA 29: Genvalgt uden modkandidater.

9. Valg af 2 bestyrelsessuppleanter:
Jacob Kornerup VL 153: Genvalgt uden modkandidater.

Ulla Höyberg VL 169: Valgt uden modkandidater.

10. Valg af revisor:
Revisor: Ivar Pedersen SA 12: Genvalgt uden modkandidater.

Revisorsuppleant: Minna S. Jensen SA 17: Genvalgt uden modkandidater.

11. Evt.:

Bo Dinesen VA 12: Udtalte stor ros til bestyrelsen, fordi det nu endelig var lykkedes at bibringe ham en dybere forståelse af, hvad hvidteordningen går ud på.

Jette Lindgaard Pedersen VA 3: Tilbød at være pennefører på ansøgninger til diverse fonde, der kunne tænkes at ville bidrage positivt til fremme af vejlagets formål.

Ivar Pedersen SA 12 oplyste, at www.KMS.dk indeholder historiske kort, også for vores område.

Der blev opfordret til at undlade udendørs fodring af kvarterets katte.

Der blev spurgt, om vi kan bruge foreningens stillads til håndværkere. Det kan ikke lade sig gøre, da der er krav om fast stillads til håndværkere. Et rullestillads er ikke nok.

Formanden takkede afslutningsvis medlemmerne for en god debat og dirigenten og referenten for deres medvirken.

Valby, d. 24. marts 2004 Ref.: Niels-Henrik Hyllested SA 5

Valby, d. 14. april 2004 Godkendt af bestyrelsen